امضای ژنتیکی توضیحی برای ابتلا  برخی افراد به دیابت نوع 2

 14 فوریه2017- به گفته‌ی محققان آمریکایی نقص‌های ژنتیکی می‌توانند علت ابتلا برخی افراد به دیابت نوع 2 و عدم ابتلا برخی دیگر را توضیح دهند. محققان دانشگاه‌های پیشرو در سراسر ایالات متحده معتقدند که جواب این سلول در چگونگی خواندن ژنها در سلولهای پانکراس که پیش از این ارتباط آنها با دیابت مشخص شده بود، نهفته است.

دکتر استفان پارکر یکی از چهار نویسنده‌ی این مقاله از دانشکده‌ی پزشکی U-M استادیار طب محاسباتی و بیوانفورماتیک و ژنتیک انسانی گفت: ما دریافتیم که بسیاری از تفاوت‌های ظریف در املای DNA که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد، در یک گرامر نظارتی مشترک در سلولهای جزایر اختلال ایجاد می‌کنند.

 دانشمندان از نقش ژنتیک در ابتلا افراد به دیابت نوع 2 از مدتها قبل آگاه بودند، اما این اطلاعات اهمیت رعایت یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم را در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 نفی نمی‌کند.

دکتر پارکر و همکارانش کشف کردند که نقش مولکولی بنام فاکتور X  تنظیمی (RFX) در خوانش مولکول DNA بسیار قابل توجه است.

 دکتر پارکر می‌گوید: RFX احتمالاً قادر به خواندن کلماتی با غلط املایی نیست و این اختلال در گرامر نظارتی نقش مهمی در خطر ژنتیکی ابتلا به دیابت نوع 2 بازی می‌کند.

 محققان DNA سلولهای جزایر  112 نفر را استخراج کردند، هیچ یک از این افراد در شروع تحقیق به دیابت مبتلا نبودند، تفاوت در توالی DNA افراد مورد توجه قرار گرفت، این تفاوت‌ها به محققان برای ردیابی عملکرد  RFX کمک کرد.

  RFXبه یک رشته از DNA در نزدیکی ژن متصل می‌شود اما هنگامیکه ژن مرتبط با دیابت نوع 2 ، در رشته DNA وجود داشته باشد، آن رشته می تواند دچار اشتباه املایی و آشفتگی گردد که این موضوع بر فرایند اتصال RFX تأثیر می‌گذارد.

 تغییرات در هر یک از امضاهای DNA می‌تواند بر اتصال  RFX به طرق مختلفی تأثیر گذارد که یا سبب افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و یا تغییر تنظیم مقدار قند خون می‌شود. اما عامل مشترکی  که بر این فرآیند آسیب دیده تأثیر می‌گذارد، تأثیر آن بر ناحیه‌ای است که RFX در آن ناحیه از  DNAی سلولهای بتا متصل می‌شود.

 نویسندگان مقاله می‌گویند: پیش بینی می‌شود که تغییرات ژنتیکی که سبب افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می‌شوند موجب اختلال در اتصال RFX  شده و یک مکانیزم مولکولی را سبب ‌شوند که توضیح دهنده‌ی تأثیر ژنوم بر اپی ژنوم، نسخه برداری از ژن جهش یافته و نهایتاً خطر ابتلا به دیابت نوع 2 است.

 این مقاله در مجموعه مقالات مجله‌ی آکادمی ملی علوم(PNAS) منتشر گردید. این تحقیقات با همکاری محققان موسسه‌ی ملی بهداشت، آزمایشگاه ژنتیک پزشکی جکسون، دانشگاه کارولینای شمالی، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و همچنین دانشگاه میشیگان انجام گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/feb/genetic-signatures-could-explain-why-some-people-develop-type-2-diabetes-92532821.html